Każdego kierowcę co pewien czas czeka kompleksowa wymiana wszystkich najważniejszych elementów w pojeździe, które odpowiadają za jego prawidłowe funkcjonowanie. Poniżej pragniemy krótko opisać jakiego rodzaju filtry powinny być wymieniane, po jakim czasie oraz w jaki sposób.

Filtr oleju

Olej silnikowy pełni kilka podstawowych funkcji, w tym między innymi zabezpiecza pozostałe elementy układu napędowego przed przetarciami oraz korozją. Poza tym ma właściwości chłodzące, dzięki czemu przy nabieraniu większych prędkości cały mechanizm nie przegrzewa się i może funkcjonować w pełni sprawnie. Co więcej, filtr odpowiada również za oczyszczanie oleju z różnego rodzaju zabrudzeń i zanieczyszczeń powstałych w wyniku spalania oleju.

Zazwyczaj powinien być wymieniany po czasie wyznaczonym przez producenta pojazdu, aczkolwiek najczęściej zaleca się zmianę po przemierzeniu około 10 000 kilometrów lub co roku. Wówczas mamy pewność, że stan oleju uległ na pewno pogorszeniu, a samochód wymaga odświeżenia niektórych elementów. Zdecydowanie najlepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom, co chociażby w przypadku wypożyczalni samochodów Speedrental24 zawsze oferowane jest klientom, którzy dostają całkowicie przygotowany do trasy pojazd. Jednakże dla bardziej samodzielnych i zaradnych przypominamy o konieczności zastania zimnego silnika przy wymianie oleju wraz z filtrami, a także wcześniejsze sprawdzenie stanu bieżącego płynu w silniku za pomocą bagnetu.

Filtr powietrza

Staje się on niezwykle ważny, ponieważ wpływa na eksploatację paliwa oraz odpowiada za stopień mocy pojazdu w trasie. Najważniejszym zadaniem filtru powietrza jest wychwytywanie wszystkich zanieczyszczeń, które przedostają się do silnika wraz z wdmuchiwanym powietrzem. Wymiana powinna nastąpić również według zaleceń producenta samochodu, ale również warto zwrócić uwagę na przebieg kilometrów, którego wartość waha się pomiędzy 15 000 a 20 000. Osoby poruszające się po terenach szutrowych powinny jednak częściej sprawdzać filtr powietrza, ze względu na zwiększone ryzyko wystąpienia zapylenia. Jednakże jak w każdym innym typie filtra trzeba w miarę regularnie sprawdzać ich ilość oraz stan jakości. W tym przypadku także dobrze jest skierować się do sprawdzonego mechanika, jednakże zawsze można zająć się tym osobiście, aczkolwiek należy pamiętać o dokładności i ostrożności.

Filtr paliwa

Jego najważniejszą właściwością jest filtrowanie paliwa przed dostaniem się do zbiornika. Wtenczas zatrzymywane są wszelkie zanieczyszczenia i substancje przyspieszające zużywanie paliwa. Lepiej nie dopuścić do całkowitego zapchania filtru, ponieważ negatywnie może to wpłynąć nie tylko na eksploatację paliwa, ale również ogólne funkcjonowanie silnika. Należy dokonać wymiany po około 20 000 – 30 000 km lub raz w roku, gdzie dobrze jest jednocześnie zająć się wymianą pozostałych filtrów. Jeśli element ten został umieszczony w trudno dostępnym miejscu, radzimy zgłosić się do fachowca, który dzięki swojemu doświadczeniu szybciej i sprawniej dokona wymiany filtra.

Filtr kabinowy

Ostatni z filtrów ma za zadanie oczyszczenie powietrza, które dostaje się do wnętrza samochodu przez nawiew klimatyzacji. Wszyscy kierowcy doskonale powinny zdawać sobie sprawę z nadmiernej ilości zanieczyszczeń i spalin w powietrzu, które ponownie osadzają się na filtrze kabinowym. Efektem zaniedbania może być przede wszystkim nieprzyjemny zapach stęchlizny, a dodatkowo w środku pojazdu może utworzyć się wilgoć, gdzie kolejno zaczną się rozwijać grzyby i bakterie. Właśnie dlatego zalecamy jego wymianę po 15 000 – 20 000 km lub raz rocznie, aczkolwiek najkorzystniej jest zmienić filtr po zimie, kiedy wchłaniano o wiele więcej zanieczyszczeń i wilgoci. W przeciwieństwie do pozostałych filtrów ten można śmiało wymienić samodzielnie bez pomocy specjalisty, ponieważ element jest łatwo odnajdywalny i nietrudny w montażu.